Geschiedenis

Er zijn reeds documenten weergevonden van net achter WO I van “Katholieke Vlaamsche Padvinders” te Asse. Deze zou tot net voor de Tweede Wereldoorlog actief zijn geweest. Er heeft in die tijd zelfs een paar jaar een Blauwe-gidsengroep bestaan in onze gemeente.

In 1947 werd dan de huidige Sint-Martinusgroep opgericht door Henry Meyfroidt en Jacques Gautot. Deze 2 jonge studenten zijn echter in 1950 in Walfergem verongelukt met hun brommer, toen ze respectievelijk 21 en 23 jaar jong waren. Hierdoor lag de scouts een tijdje stil, maar de draad werd snel weer opgepikt.

In de rijke geschiedenis heeft onze groep verschillende locaties gekend: aan het klooster van Walfergem, melkerij Walfergem, oude brandweerkazerne in de Weverstraat (‘oud-pompierskot’), de schuilkelders onder het gemeenteplein (‘den abri’), kasteel Vanderhaegen op de Putberg, boerderij op het Vrijthout, een zelfgebouwd lokaal aan het voetbalveld in de Mollemsweg, een lokaal aan de Witteramsdal en tot slot de chalet op ‘den Boekfos’.

In 1964 werd onder impuls van de jongensleiding gestart met een afzonderlijke gidsengroep. Zij hebben lang hun lokalen gehad op het einde van de Marlier. De laatste jaren voor ze gefusioneerd zijn met de jongens, waren ze gehuisvest in de Lindendries achter restaurant “De Pauw”.

Het duurde echter nog tot 1999 vooraleer de 2 groepen samensmolten tot de huidige gemengde groep. In 2004 werd 75 jaar Scouts en 40 jaar Gidsen in Asse uitbundig gevierd met een groot reüniefeest in een feesttent op de Boekfosparking. Twee jaar later verhuisde de groep naar de nieuwbouw op diezelfde Boekfosparking. Het gebouw kreeg de naam “De Nieuwsgierige Egel‟ mee.

Intussen is Scouts Asse uitgegroeid tot een van de grootste jeugdbewegingen van de streek. Naast de wekelijkse activiteit van 14u tot 17u op zondag vinden tal van andere evenementen plaats. Zo is er het Vakesweekend en Moekesweekend, Scoutsetentje, Nacht van de Korte Broek, oudertoog, en natuurlijk als kers op de  taart: het Scoutskamp in juli!